ook normaal dat de hele mens erdoor wordt aangesproken: verstand, hart en
lichaam.
oneindig en verstand op nul. Als je met een (bijbel)tekst bidt, is het
wenselijk dat je snapt waarover het gaat. Het kan goed zijn om bepaalde
verbanden te leggen, tijdens het gebed of nadien, in de terugblik. Enz. Maar
gebed is niet in de eerste plaats een verstandelijke oefening.
alles te maken met het je openen voor Gods liefdesaanbod en je door Hem laten
beminnen. Liefde raakt niet zozeer het verstand. Wel de diepere affectiviteit
van de mens. Bidden is niet zozeer analyseren. Wel passief voelen en smaken.
Soms met woorden. Maar net zo goed in de stilte van het woordenloos samenzijn.
Zoals tussen vrienden of geliefden.
Het is goed je bewust te zijn van deze derde component: lichaamshouding,
ademhaling, handen, voeten, (al of niet gesloten) ogen, enz. Ontmoeting en ontvankelijkheid hebben ook een
fysieke component. Een soepel evenwicht tussen spanning en ontspanning, tussen
aandacht en loslaten is hier aangewezen.
Nikolaas Sintobin sj
