Tijdens zijn homilie op 10 oktober 2013 gaf Paus Franciscus een catechese ten beste over het gebed en over het vragen in gebed («Vraag en gij zult krijgen«). Hier heeft u de vertaling van wat de Paus zegt in onderstaande video.
Als we op moedige wijze bidden, dan geeft de Heer ons de genade. Maar, langs de genade om, geeft Hij ons ook zichzelf, of de heilige Geest, die Hijzelf is.
De Heer zendt of geeft geen genade langs de post. Nooit! Hij brengt ze in eigen persoon. Hij is de genade. Wat wij vragen is een beetje zoals de enveloppe waarin de genade gewikkeld is. Maar de eigenlijke genade is Hij, die ze tot ons brengt. Hij is het.
Als we op moedige wijze onze gebeden uitspreken, dan zullen ze verhoord worden. Maar we zullen ook iets krijgen dat nog belangrijker is: de Heer.
